Az utóbbi évtizedben drámaian megváltozott a pszichológiai tudás alkalmazásának
helyzete Magyarországon: számos területen használják a pszichológiai tudást, a
terápiákban kidolgozott módszereket, a pszichológiai ismeretek oktatása
elterjedt a tréningeken és az egyéb képzéseken egyaránt. A folyamat pozitív
oldala a lélektani tudás és szocializáció terjedése, ugyanakkor a jelenségnek
árnyoldalai is vannak. Az illetéktelen, képzettség nélküli, klienseket
megtévesztő tevékenységek sorolhatók ide. Elsődleges célunk az, hogy információt
nyújtva, felvilágosító kampányokat szervezve tájékoztassuk a lakosságot a
pszichológiai szolgáltatások terén (képzés, tréning, gyógyítás) jelentkező
anomáliákról: szakszerűtlen alkalmazásokról, visszaélésekről. Ily módon
közvetlenül járuljunk hozzá a páciensek és a kliensek – tulajdonképpen a
pszichológiai szolgáltatást igénybe vevők – védelméhez.
A pályázat elsődleges célja a társadalmi kommunikáció beindítása a pszichológiai
szolgáltatásokat igénybe vevő kliensek érdekvédelmében és végső soron a hazai
pszichológiai kultúra fejlesztésért. A média (rádió, televízió, napilapok), az
internet és a lakossági fórumok lehetőségeit kihasználva felvilágosító kampányt
szervezünk, információt nyújtunk és tájékoztatjuk a lakosságot a pszichológiai
szolgáltatások terén (képzés, tréning, gyógyítás) jelentkező szakszerűtlen
alkalmazásokról, visszaélésekről. Több kirívó eset demonstrálásával kívánjuk
növelni a társadalmi nyilvánosságot a hasonló, többeket is érintő ügyekben. A
kampány hármas célt kíván megvalósítani:
-
egyrészt azt, hogy napvilágot lássanak azok a további esetek, ahol megtévesztették az ügyfeleket.
-
Másodsorban, hogy a lakossági bejelentések nyomán vizsgálatokat és eljárásokat indítsunk ezekben az ügyekben.
-
Harmadrészt, a megelőzéshez is tevékenyen hozzá kívánunk
járulni: a tájékoztatás hatására a pszichológiai szolgáltatások igénybe
vételekor az ügyfelek ismerjék a pszichológusi tevékenység alkalmazásának
alapvető kereteit (pl. elvárható képzettség, szakképzettség).